2009-11-22

Kristianstad "C400 - staden i vattenriket"




Nu är Regionmuseets nya stadshistoriska utställning invigd av Jesper Aspegren, som höll ett mycket trevligt invigningstal.

En fantastisk fin utställning framtagen av Regionmuseet, som jag varmt kan rekommender
a.

Det visar inte minst för framtiden och utvecklingen av Kristianstad hur viktigt det är, att det finns en förankring och kontinuitet med historien och kulturen.

Detta borde våra "kära" förtroendevalda tänka på med en mandatperiod på bara fyra år, nu när man har beslutat att förvanska ett helt kulturkvarter i Kristianstads centrum och nu senast Norrtullskolan, som man kan tänka sig riva.

Jag b
lir bedrövad av den känsla för kulturen, som visas av många av våra folkvalda, när det gäller stundande planer man har att förvanska centrum som nu med dessa rivningsplaner och också bygga en fyra våningar modern galleria på ca 300 meter i vårt vackra rennesanscentrum.
Inte i någon av de ca 100 städer jag besökt de senaste 10 åren i central Europa av Kristianstad
s storlek har jag sett något liknande.

Till Er som är för denna förvanskning, gå och besök denna stadsutställning och tänk efter både en och två gånger vad hade Kristianstad varit utan sin historia.

Tack REGIONMUSEET. Det är tur, att ni finns, när det är mycket övrigt att önska andra sidan Stora Torg.





Klicka >> Regionmuseet


______________________________________
Stöd Namninsamlingen.
Klicka >> Namninsamling för bevara Rådhuskvarteret

Här byter vi åsikter. Forum klicka >> i Kristianstad.nu


Jag har placerat min blogg i Kristianstadbloggkartan.se!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här är en kommentar från bloggen iKristianstad