2010-09-19

Alternativ stadsbevarade busslänk av Kristianstads unika renässans centrum.

Ett bussalternativ som tar hänsyn till på tillgänglighet för handeln och besökare och bevarande av Kristianstads unika och riksintressanta renässans centrum samt boende kvalité i centrum av Kristianstad.

Detta alternativ är kostnadseffektivt då befintliga trafikleder för genomfartstrafik används samt ej kapitalförstörande som alt. V. Boulevarden är dels genom att rasera redan befintliga p-platser samt som även kräver ytterligare stora investeringar.


Jag och många med mig är förvånade över vårt kommunalråds Bengt Gustafsons uttalande i Kristianstadsbladet angående kontakten med affärsmännen, som är är de näst största arbetsgivarna i Kristianstads kommun samt kontakten med fastighetsägarna !

Vid samrådsmötet i Östermalmskyrkan redan 080819, som även kommunalrådet Bengt Gustafson var närvarande på, framkom följande, så tala om dålig respekt för tidiga åsikter:

• Det sades också på en genomgång av planen, att man tänker leda in regionbussarna, där befintliga parkeringar idag finns på V. Boulevarden för att sedan ledas in vidare på S. Kaserngatan.

Enl. mitt förmenade såväl som f.d. Stadsarkitekten Sune Friström påpekade, vore detta förödande för statskärnan och de boende på V. Boulevarden.

Dessutom kommer tillgängligheten betydligt att försämras till centrum, som är mycket viktig för alla centra.
Att koppla alla regionbussar till järnvägstationen är mycket positivt, men dessa bussar skall ledas dit endast genom in- och utfart norrut och sedan vidare ut från staden genom Snapphanevägen söder eller norrut och Härlövsängaleden.

På så vis belastas inte centrum av dessa stora bussar, detta ansåg även Friström var lämpligt.

All busstrafik i centrala delarna bör trafikeras av miljövänliga mindre bussar t.ex. gasbussar.

Liggande förslag är, som jag ser det bara en förflyttning av den tunga busstrafiken från Nya Boulevarden till Södra Kaserngatan plus en betydlig försämring av tillgängligheten till centrum och för de boende på V. Boulevarden, även om dessa parkeringar kan ersättas på annat håll men dock inte så centralt.

• Jag har de sista två åren besökt minst 50 städer i Tyskland i storlek som ungefär Kristianstad.
Inte i någon stad har jag träffat på att regionbussar leds genom centrum, där möjlighet finns att undvika detta, som nu det föreslås med den tilltänkta Kristianstadslänken.

Förhoppningsvis är det inte exploatören som ställer dessa krav gentemot Kristianstads Kommun?

Varför redovisas bara infrastrukturkonsultens förslag 9 och 10 och inte förslagen 1 -8, om det skall vara ett samråd, där vi kommuninvånare skall få yttra sig och samrådet skall vara trovärdigt?


Vad säger Kristianstads Museum och bevarande- och kulturföreningen Gamla Christianstad?

K.B. 100918 >> Handelsföreningen vill ha annan bussväg
"
Kommunalrådet Bengt Gustafson (M) är förvånad över kritiken: – Vi har haft hur många möten som helst. Men är det så att de känner sig akterseglade är det till att beklaga, då får vi göra något åt det, lovar han. – Vad gäller parkeringsplatser har vi inte stängt oss för någonting, det kan bli så att vi bygger däck över parkeringsplatsen vid Tivoliparken om det behövs. – Men samtidigt måste handlarnas egen personal vara beredda på att parkera längre bort och kanske gå några hundra meter. Alternativ ett av Kristianstadslänken, som fastighetsägare och handlare förespråkar, var med på sluttampen i diskussionen. – Men av olika skäl var det inte ett gångbart alternativ, säger Bengt Gustafson. "

K.B. 100918 >> Det behövs ett nytt Kristianstadstänk

"Kristianstadslänken, en investering på 168 miljoner kronor varav kommunen betalar hälften, dras rakt genom centrum. Den stadskärna som i andra sammanhang inte får förändras ens med en liten glasbro ska nu bereda plats för en bussgata: Det ska dundra 800 bussar per dygn på Södra Kaserngatan, rakt genom city. Staden klyvs. En inte ogrundad oro finns för att Handelsstaden Kristianstad ska påverkas negativt. Företrädare för Handelsföreningen och Fastighetsägarna säger dock att de gång på gång har kommit med invändningar mot länkens dragning. Pockat på uppmärksamhet. Velat ge sin syn på stadsförnyelsen. Men ingenting har hänt. Någon dialog mellan kommun och näringsliv har det inte varit tal om. Den grupp för centrumsamverkan som diskuterades med kommunledningen redan 2006 har ännu inte haft sitt första möte."

NSK 100119 >>  Nytt busstråk byggs genom Kristianstad
"Projektet beräknades ursprungligen kosta 117 miljoner kronor, men nu tror utredarna att slutnotan snarare blir omkring 176 miljoner kronor. Indexuppräkning, ledningsomläggning och högre projekteringskostnader än väntat ligger bakom fördyringen.Ett nytt förslag har dessutom lämnats in av C4 Teknik som innebär att Västra Boulevarden byggs om till en gångfartsgata med en maxfart på sju kilometer i timmen.
På onsdag ska kommunstyrelsens arbetsutskott titta närmare på projektbeskrivningen."

___________________________


Google diskussions Grupp om ORIMLIGT AVLOPP!

Google diskussions Grupp om allt som kan tillföra Kristianstad något.


Stöd Namninsamlingen.
Klicka >> Namninsamling för bevara Rådhuskvarteret

Här byter vi åsikter. Forum klicka >> i Kristianstad.nu


Jag har placerat min blogg i Kristianstadbloggkartan.se!

Läs även andra bloggares åsikter om :
, , , , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här är en kommentar från bloggen iKristianstad