2010-12-10

UPPROP KRISTIANSTAD!

Med anledning av vad jag läser i 
K-bladet  Handlare kritiserar beslut om Kristianstadslänken
Kommunalrådet Bengt Gustafson  säger bl.a. "kom in med alternativ",
– Alla beslut som rör Kristianstadslänken är redan tagna, det senaste 2008. Nu har vi med materialet om denna i underlaget till detaljplanen, för att alla som läser ska få en heltäckande bild, säger kommunalrådet Bengt Gustafson.
– Det här är en investering på uppemot 200 miljoner kronor, där vi får 75 procent i olika bidrag. Men det är villkorat att vi bygger enligt beslutet och inom den tidsgräns vi har satt.
– Däremot har jag sagt att vi kan lyssna på olika synpunkter och om det finns bättre förslag kan vi ta det till oss.


Att mötet med parterna blir den fjärde februari har han också en förklaring till:

– De ville prompt möta olika personer inom kommunen, det var då alla kunde. Vill de bara träffa mig skulle det gå redan ikväll."



Följande kommentarer har jag skrivit K-bladets nättidning med anledning av dessa häpnadsväckande och helt utan känsla eller verklighetsförankring för verksamheterna som drivs i KRISTIANSTADS CENTRUM AV 
HÖGSTA KOMMUNALRÅDET BENGT GUSTAFSON(M) : 
"Alla utredningar, även kommunens egen handelsutredning, visar att kunder vill ha max 150-200 meter till affärerna från parkeringen. Nu föreslås parkeringar som ligger 900 meter från Lilla Torg" Tror eller vet B. Gustafsson plus kommunalfullmäktige ledamöterna i Kristianstad, att om samma förhållanden varit för t.ex. ELgiganten, "Handelsomr. Hammarshus", att dessa etablerat sig eller vad gäller för ARENANs besökare? Vad är skillnaden?
Svara här omgående i K-bladet innan Kristianstads centrum ödeläggs!  



Det finns en begåvad lösning till slutfinansiering för att säkra utvecklingen av Kristianstads unika centrum utöver finansieringen genom kommunalskattemedel som är möjlig, nämligen genom försäljning av obligationslån till Kristianstads företag och hushåll. Kristianstadsborna ser att obligationslånen stannar i Kristianstad och går till tillgänglighetsinvesteringar och förbättringar av stadens centrum.
P-avgifter, inte kommunalskatt, går till att betala utdelning på de egna obligationerna.



Öppen fråga till BENGT GUSTAFSON, som ÄNNU INTE behagat svara på frågor OBS från 100930, visserligen är jag en liten handlare, som förvaltar ett över 100-årig skoaffär o fastighet, och jag TROR att jag har något att tillföra. 

Jag är INTE van att bemöta mina kunder på detta sätt som jag blir behandlad av B. Gustafson dessutom folkvald, när man ställer en fråga.
Med sådan "dialog" hade inte min firma överlevt!



Jag misstänker med denna attityd mot sin omgivning, som kommunalrådet Bengt Gustafson allt för ofta visar, att MODERATERNA och alliansen borde förlora många sympatisörer, inte minst alla intriger inom partiet? Kan det vara en ledarskapsfråga?

BENGT GUSTAFSON SVARA  I K-BLADET PÅ MINA FRÅGOR."



Jag uppmanar, att vi alla Kristianstadsbor o. vi som arbetar o. driver verksamhet i centrum av Kristianstad och vi som har möjlighet gå på kommunalfullmäktige mötet den 14/12 kl 13 som visserligen börjar kl 13, när vi är upptagna med våra verksamheter. Det är viktigt för Kristianstads framtid och för kommande generationer.


Även våra kulturföreningar GAMLA CHRISTIANSTAD och VÄHUSENS VÄNNER bör närvara. 


Sprid budskapet. TACK!


Kristianstad skall inte utvecklas i det "stängda rummet" utan genom en öppen dialog. 


Läs mer här på bloggen o. på mitt tidigare forum
  http://www.forumkristianstad.net/forum/


___________________________


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här är en kommentar från bloggen iKristianstad