2009-08-31

Hela Kristianstads Centrum!! ????

Kristianstadsbladet 090910 : Var stolta över det Kristianstad vi har.
"Men man vill inte var med och strida för att få ett stopp i Kristianstad för Europakorridoren Däremot vill man nu ha en galleria med mycket glas och öppenhet, precis i samma stil som de som nu visar sig vara misslyckade i andra städer.

Kristianstad är en mycket fin handelsstad som drar till sig så många, och gör det naturligtvis för att den inte är som alla andra. Varför inte förstärka och bygga utifrån dess särart? Mycket gärna fler handelsytor, i centrum men i linje med stadens karaktär.
"

Kristianstadsbladet 090831 : Bygg inte sönder Kristianstad

"Jag blir minst sagt förvånad över den förvandling som Kristianstads centrum står inför.
En handelsgalleria med 30 000 kvadratmeter butiksyta skall byggas. Två tusen kvadratmeter parkering förläggs högst upp mot skyn där utsikten är som bäst och bilarna måste ta sats för att rulla upp.
Har inte beslutsfattare och arkitekter studerat de sorgsna, övergivna gallerior som fördystrar så många andra städer i Sverige?"

Parkeringen på Ö. Centrum och Kristianstadlänken vid S. Kaserng. Ö. Boulev. skulle generera samma trafik som på E22an plus att det planeras en uteservering där, vilket inte kan vara en hälsosam miljö.


Planeringen av Kristianstads centum måste planeras mer överripande. Se helheten.


Kristianstad kommun kunde ge direktiv till exploatören som i Varberg att vara med att finansiera ytterligare ett P-hus.
Detta P-hus skulle hjälpa till med den obalans, som lätt kan uppstå, om och när alla skall parkera uppe på gallerian på Ö. Torg, vilket också skulle förbättra balansen och miljön i Kristianstad. Så kunde vi få nytta av arkitekt tävlingen, som anordnats av kommunen för länge sedan om Stora Torgs utformning och även få liv i den norra delen av centrum och Rådhuskvarteret.

Enligt min uppfattning är det bra med ett nytt resecentrum. Tyvärr ser jag inte någon övergripande plan för den nordvästra delen av centrum, vilket intimt hänger ihop med detta område som nämns i samrådsärendet, vilket enligt min uppfattning måste tillföras för att kunna planera helheten av den nordvästra delen av Kristianstads centrum.

Vår stad med dess stadsplan är unik och när järnvägen tillfogades denna 1600-talsskapelse gjordes det på ett föredömligt sätt. Den finns centralt utan att dominera centrum. Exemplariskt!

Stationen med sitt läge mitt för kyrkan är en direkt ingång till stadens centrum. Stationsbyggnaden i sig har ju många kvalitéer och jag tror att det skulle vara ett stort misstag ur kulturhistoriskt perspektiv att flytta stationen norrut! En stationsbyggnad utan avsett innehåll är deprimerande.

Om jag inte har fel för mig finns det ett antal betydligt större orter runt om i världen som har denna typ av säckstation. Det fungerar med säckstation i t.ex. München, Bologna, Düsseldorf, Londons stationer, Paris stationer med flera städer, så borde det fungera i Kristianstad i synnerhet, när stationen är K-märkt och den avsedda funktionen är just järnvägstrafik.

Jag anser det mycket viktigt att passagerarna kommer så långt in i centrum som möjligt just för ett levande centrum som vi alla vill ha och inte minst den för den centrala handeln, som skapar många arbetstillfällen?

Med ovanstående text som stöd anser jag, att det är mycket vikigt, att stationen inte skall flytta ut från centrum, vilket jag vet det finns företrädare som är för.
En eventuell förbindelse västerut från centrum i detta område för ett tillgängligare centrum bör tillfogas samrådet.

I detta sammanhang måste hels Rådhuskvarteret framtida användning och planering vägas in, som också kräver tillgänglighet och P-platser förslagsvis i området som just är på samråd.

Jag motsätter mig eventuella planer på en rivning av Rådhuskvarteret, som skall återställas till lägenheter just med hänsyn till ett levande centrum. Det skulle kunna skapas en diagonal förbindelse genom Rådhuskvarteret från Sora Torg Till Nya Resecentrum med kanske en galleri i detta plan, i så fall måste detta skyndsamt vägas in så att man inte upptäcker att de 30.000 kvm. handelsytorna i Ö. Torg är mer än vad som finns behov av.

Man bör betänka att rivningen i sig kostar pengar.Rådhuskvarteret är ett bland de vackraste kvarteren i Kristianstad, men tyvärr inte idag p.g.a. av vanskötsel, så priset kanske p.g.a. detta blir så lågt som en krona för att kunna få ekonomi i detta återställande.
Tyvärr kan detta bli kostsamt för kommuninvånarna, men kultur får också kosta. Hur hade Kristianstad sett ut om andra fastighetsägare i centrum hade förvaltat sina fastigheter på detta vis?

Vi får inte göra om misstaget igen från 60-talet att kontorisera innerstan, när vi samtidigt talar om fler lägenheter och ett levande centrum, som nu ges en chans i just Rådhuskvarteret.

Ett stort gemensamt förvaltningshus, vilket även är positivt för centrum finns det gott om plats för norrut på stations- och banområdet.

Det talas om en utökad parkeringsyta i Tivoliparken, vilket borde vara skyddat som en kulturell plats och som stadens ”lunga”. Tivoliparken, som naturligtvis inte får tas i anspråk i ännu större grad för att lösa problemen med borttagandet av P-platserna på V. Boulevarden för Kristianstadlänken, som har behandlats i separat samrådärende.

Varför skall f.ö. alla regonbussar med denna Kristianstads länken färdas igenom Kristianstads fina centrum, när det finns förbindelselänkar såom Snpphanevägen och Härlövsängaleden. Är det 3-5 % av passgerana som skall till sjukuset som i såfall kunde bytt buss vid resecentrum. Det hade skapat ett centrum med bättre miljö och livskvalitet.

Det talas om 200 parkeringsplatser norr om stationen, vilket måste vara mycket för litet antal i den totala översynen för tillgängligheten till Kristianstads nordvästra del med hänsyn till, att det måste också kalkyleras med ett ökat parkerings behov vid järnvägsstationen för de, som kommer att fortsätta med pendeltåg till sin arbetsplats t.ex. i västra Skåne och som inte bor vid en regionbusslinje.

Jag tror, att kommer kommunikationerna att utvecklas och planeras positivt kommer vi att få många "nya" kommuninvånare i vår kommun med vår fina livskvalité och med ett lägre kostnadsläge än i SV Skåne.

Plus ett parkeringsbehov i denna del av centrum för alla besökare i centrum, just så att inte centrum skall kantrar österut
Ersättningsparkeringar för de parkeringar, som försvinner med etableringen av Kristianstadslänken genom V. Boulevarden och med den tyvärr all busstrafik där med en försämrad miljö som följd.
Det finns dessutom en stor brist av centrala månadsparkeringar boende och verksamheter i centrala Kristianstad.

Ett ”levande” norr ställer också krav på tillgänglighet och parkeringsplatser i området för samrådet.
_______________________________________
Stöd Namninsamlingen.
Klicka >> Namninsamling för bevara Rådhuskvarteret

Här byter vi åsikter. Forum klicka >> i Kristianstad.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här är en kommentar från bloggen iKristianstad